Pages

Sunday, January 9, 2011

Resepi: Samosa vs Roti Sadin


"mari² adik abang kakak makcik pakcik. mari beli. dua singget. dua singget. sapa mau beli. dijamin halal. gerenti sedap punya"

nyaaa..pahal tetiba aku buat aktiviti jual menjual samosa neh?? dah takde kerja la tuh gamaknya. sekeh kang!! hahaa. oke². sebenarnya. aku budak yang chumeil poyo neh. saja nak mempromosikan samosa makanan buatan beliau neh. kunun² sedap la tuh. padahal........tetttt!!!!!

semalam sejuk kan?? pukul 2, 3 petang pon sejuk lagi. dah macam kat cameron highland je ghupenye. dah la aku neh memang tak tahan sejuk. ketar² je lutut aku. siap boleh pakai baju 3 lapis. ape hal kan?? oleh sebab kesejukan. makan perot yang ramping mengada ini pun merayu² la mintak makanan. siap goda² lagi. ana...jum la makan. besttt wo dapat makan neh~ oit perot. aku nak diet oke. jangan asyik suh makan je boleh tak?? geram betul aku.

dan disebabkan aku dah lapar babun. ditambah pulak keinginan aku nak makan samosa. gigih jugak lah aku terbang pergi giant tuh. last makan masa bulan puasa. berebut dengan adek aku. samosa last die yang dapat. kempunan haku. ("...")  buk bak buk bakkk zup zap zup zappp. oke. cukup sume dah bahan². jom terbang balek kayangan blok 56. cepat². lapar dah ni.........

sebenarnya sebelum aku terjah giant tuh. aku macam berbelah bagi. nak masak samosa ke roti sadin. bertinju jugaklah sel² dalam kepala otak aku nak memikirkan jawapan dia. last² pak ichek cakap: masak je lah dua². senang cerita. urmm. betul jugak kan. boleh simpan dalam peti ais. kot la kaemi datang umah ke. boleh goreng terus kan~ (",)

hoitt!! udah² la tuh membebel. takde sapa nak dengar pon. cepat bagi resepi, boleh tak??.
huu~ yelah². jom kita tengok apa bahan² yg perlu ada ------>

a famosa samosa

kulit popia (ikut suka la nak saiz ape pun)
kentang
ubi keledek warna oren (disarankan pakai la ye. manis sikit. aku carik kat giant takde. dia cakap itu keledek rupa macam mana?? cehh)
ayam (sesape nak pakai daging kisar boleh je. aku tak makan daging. sebab tuh masukkan ayam)
bawang
serbuk kari (terpaksa beli laen sebab yang umah punya dah expired)
daun kari
garam, gula, minyak.

cara² melontar memasak inti
  • tumis bawang dengan daun kari bagi wangi macam bau one drop perfume 
  • masukkan serbuk kari yang dah dibancuh dengan air. tunggu sat sampai agak garing or kering sikit
  • masukkan ayam. kacau.kacau.gaul.gaul.
  • masukkan kentang. kacau lagi. kalau nak kentang cepat masak. rebus dulu bagi empuk ye.
  • tabur garam dan gula secukup rasa. ikot selera memasing la kan.
cara² gulung samosa
  • kulit popia tuh potong kepada 3 bahagian ye. panjang². bukan potong jadi bentuk segi tiga.
  • pastu. bubuh inti die kat hujung.
  • lipat jadi bentuk segi tiga. ala. buat macam lipat ketupat daun palas tuh.
  • hujung dia letak la air sikit. bagi melekat.
  • last sekali. goreng la kan. pastu dah boleh makan........
hoyehhh!!! sekarang giliran resepi kedua pulak yee....

roti sadin

sardin (saiz ikot sukati la. asingkan air/kuah dengan ikan die.)
cili hijau (potong haluih² ye)
bawang 
air assam jawa
garam, minyak
lada hitam

mari menggoreng
  • tumis la bawang tuh bagi harum semerbak, satu rumah boleh bau
  • masukkan ikan sadin. kacau bagi hancur ikan tuh.
  • masukkan air assam jawa
  • kacau² bagi air tuh cepat kering dan rasa dia sekata.
  • masukkan garam dengan lada hitam. kacau sampai kome² puas hati. nak kering ke. ada kuah sikit ke. terpulang pada selera individu.
  • matikan api. siappp!!!!
  • bersedia untuk di lenyek gulung dengan roti.
jom terjah edisi gambo². jangan risau. kali ni takde gambo yang membuatkan kome² rasa nak hempuk kepala ke dinding ye. (^^,)

.ni le kulit popia yang aii guna.sederhana besar je.

.kentang ni potong dadu ye. tak kisah la nak dadu besar ke kecik ke.sume bole.

.daging ayam ni aku potong besar² sikit. baru la rasa kan isi ayam tuh. takde la cipottt je.

.daun kari.cili hijau.bawang tuh aku buat untuk samosa kentang satu. sadin satu.aku suka makan bawang. sebab tuh suka letak bawang banyak.banyak.banyak.maaf la ye....

.ikan sadin yang diasingkan.maaf la ye.ade jugak sikit kuah dia tuh kat ikan.haihhh~

.air assam jawa. enak diminum begitu saja...ahaha. lawak je!.

.inti samosa yang dah siap. sedia untuk digulung. makan gitu je pon sodapp!!.

.alaa.tak jelas pulak sadin aiii nehh.

.begini ye adek² ghupe kulit popia yang telah dipotong kepada tiga bahagian.

.sesapa nak. boleh la datang menziarahi aii. penuh satu tapawe ni benda alah ni aii buat. tatau bila bule abes.

.inilah hasilnya. samosa inti kentang dan inti sadin ye.


sekian. majulah makanan untuk negara!!!


*********************************
nak tawu tak. last² sadin tuh aku jadikan inti samosa jugak. tak jadi nak buat roti sadin. ^_^

*********************************

oke. sesiapa juga boleh cuba resepi neh. kompom jadi punya lah. aku yang pemalas nak masak ni pun boleh buat. apatah lagi kome² yang rajin kan. laaaaaaaaaagi la boleh buat kan. sekian saja untuk hari ini. 

.ciao.

7 comments:

http://aniesandyou.blogspot.com said...

bbbbbbbbbbbbuuuuuuuuuuuurrrrrrrrrppppp!!!

ops!

anna marya said...

anies~ kenyang da ehh.. (^^,)

NORLIANA ALIAS said...

cam kenal meja biru tu,hhahaahah

anna marya said...

yana~ diem2 sudehh.ahahaa!!!

Mr ajid said...

hahaha..makan lagi..adeh..perot pe ko ni??ke ko de bele smothing ni??
ahahhaa...silap lar ko amik dip dgn degree tu dlu..ko patot amik acara masak2 berganti ni..silap2..;P

anna marya said...

xpe.nnti aku buat master n phd in makan2.hahaaa~

Mr ajid said...

xpyh2..bab2 tu ko dh mmg otai dh..
xlme ag jd legend lar tuh...

 

Template by BloggerCandy.com